VIL-project pakt structureel chauffeurstekort aan
De transportsector kampt al jaren met een acuut tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Met het project ‘Chauffeur 4.0’ wil VIL de instroom en retentie van vrachtwagenchauffeurs en de aantrekkelijkheid van het beroep verhogen. VIL werkt hiervoor samen met IMOB-UHasselt en tien bedrijven.
Het beroep van vrachtwagenchauffeur is al jaren een knelpuntberoep in Vlaanderen en het tekort zal naar alle verwachtingen nog een lange tijd aanhouden. Oorzaken zijn vooral het negatieve imago van het beroep, de arbeidsomstandigheden die work-life balans moeilijk maken en de duidelijke vergrijzing in de sector.
Het niet aanpakken van het structurele chauffeurstekort kan op termijn leiden tot een ontwrichte economie, hogere consumentenprijzen en een verstoorde aanlevering van goederen.
Transportbedrijven werken samen
Voor zowat alle transportbedrijven is het aantrekken en behouden van chauffeurs een zeer moeilijke opdracht. Transportbedrijf Xwift, ook deelnemer aan dit project, probeert al jaren manieren te vinden om de instroom en retentie te verhogen. Hans Van den Wyngaert, HR Project Manager & Quality Controller bij Xwift: “Wij zetten al enkele jaren intensief in op human resources, wat voor een kmo niet evident is. We werken met zes trajectcoaches en hebben twee jaar geleden zelfs een bonussysteem uitgewerkt waarmee chauffeurs na twee jaar een bedrijfswagen kunnen krijgen. Maar ook dit blijkt geen heilig middel om personeel te kunnen behouden. In de plaats van een concurrentiestrijd aan te gaan, willen we graag met andere transportfirma’s en verschillende actoren een oplossing zoeken om enerzijds het imago van de transportsector en het beroep van chauffeur te verhogen, anderzijds de instroom en retentie te verhogen. Dit project van VIL kwam dan ook als geroepen. Het is namelijk een bedrijfsoverstijgend probleem dat op sectoraal en Vlaams, Federaal en/of zelfs Europees niveau moet aangepakt worden. We zijn dan ook oprecht blij dat we mee mogen werken aan dit project.”
Betere match tussen verwachtingen en competenties
VIL zal samen met IMOB-UHasselt een methodologie en toolkit uitwerken dat bedrijven moet helpen een betere match te vinden tussen chauffeursverwachtingen en competentieprofielen.
De toolkit zal in de praktijk getest en geëvalueerd worden in twee pilootprojecten bij transportondernemingen.
Projectdeelnemers: Eutraco, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, Snel Logistic Solutions, Trafuco, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium, Van Moer Logistics en Xwift.
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
VIL
VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector en sinds 1 januari 2017 erkend als Speerpuntcluster Logistiek. VIL helpt Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen en ontvangt hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid. Als ledenorganisatie brengt VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren bij elkaar, zowel verladers als logistieke dienstverleners maar ook kennisinstellingen, overheidsinstanties en bedrijven vanuit de IT-, engineering-, interim-, bouw en real estate wereld.
Meer informatie over VIL: www.vil.be
Over de samenwerking met VLAIO
Meer starters, meer blijvers, meer groeiers: daar gaan we voor! Agentschap Innoveren & Ondernemen en de clusters willen samenwerking tussen ondernemingen, kennisinstellingen en overheden faciliteren. Agentschap Innoveren & Ondernemen bundelt samen met haar clusterpartners de krachten en middelen. VIL is de speerpuntcluster voor logistiek