NIEUWE PAPIEREN ZAKKEN BIJ DELHAIZE.

Brussel 19/11/2020

Delhaize stopt met de verkoop van plastiek zakken.

Een besparing van 300 ton plastic per jaar.
Nieuwe 100% recycleerbare en gerecycleerde papieren zakken vanaf nu te koop.

Ondanks de huidige gezondheidscrisis blijft Delhaize zich onvoorwaardelijk inzetten voor een duurzamere planeet. Sinds het ontstaan van The Lion’s footprint streeft Delhaize naar plasticneutraliteit en daarom heeft het bedrijf besloten om een einde te maken aan de verkoop van plastiek zakken aan de kassa. In plaats daarvan biedt Delhaize nu papieren zakken aan die 100% gerecycleerd en recycleerbaar zijn. In totaal wordt 300 ton plastic per jaar bespaard.

Nieuwe papieren zakken bij Delhaize

Delhaize heeft de laatste jaren moeten vaststellen dat er nog teveel plastiek zakken worden gekocht door de klanten voor eenmalig gebruik. Hoewel plastiek zakken dienen om de klant bij het boodschappen uit de nood te helpen, worden ze door Delhaize als niet duurzaam beschouwd voor het weinige aantal keren dat ze maar gebruikt worden. Idealiter kiest de klant dus voor een herbruikbare zak, een duurzame oplossing dus.

Voor de klanten die hun eigen herbruikbare tas niet mee naar de winkel hebben gebracht, zijn er vanaf nu nieuwe recycleerbare papieren zakken verkrijgbaar aan de kassa. 

Het idee van deze beslissing is dat iedereen kan bijdragen aan de strijd tegen plastiek afval: de retailer, de producent én de klant. De langetermijndoelstelling van deze verandering is de klanten aan te moedigen om hun eigen herbruikbare boodschappentassen mee te nemen. De papieren zakken zouden alleen dienen om de klant uit de nood te helpen. Delhaize wil hiermee dus een duurzame gedragsverandering mogelijk maken om op die manier zo weinig mogelijk plastic te gebruiken.

De papieren zakken zijn vanaf 16 november beschikbaar in de Delhaizewinkels voor de prijs van 25 eurocent.

 Delhaize schat hiermee zo’n 300 ton plastiek per jaar te kunnen besparen, wat rechtstreeks zal bijdragen aan de ambitieuze doelstelllingen binnen het  Lion’s Footprint programma, het geïntegreerd duurzaamheidsproject van Delhaize.

The Lion’s Footprint: het gebruik van plastiek verminderen

Meer dan een jaar geleden lanceerde Delhaize The Lion’s Footprint, een ambitieus duurzaamheidsplan waarin de onderneming zich voor 100% inzet voor het milieu en haar ecologische voetafdruk wil verminderen. Het plan heeft drie grote luiken, waaronder het ambitieuze maar haalbare doel om plasticneutraliteit te bereiken. Deze maandag zet Delhaize De Leeuw een nieuwe stap naar plastiekneutraliteit door de verkoop van plastiek zakken geleidelijk aan te vervangen tot de voorraad op is en recycleerbare en 100% gerecycleerde papieren zakken aan te bieden.

PRAKTISCHE INFORMATIE:

– Meer informatie over het programma The Lion’s Footprint op het webadres https://www2.delhaize.be/nl-be/thelionsfootprint.

– Dunne plastiek zakken zullen te koop zijn zolang de voorraad strekt om verspilling te minimaliseren.

Delhaize Le Lion / De Leeuw 

In november 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 818 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop& Go) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize had een marktaandeel van 24,2%* in België en telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 10 landen met ongeveer 380.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 7.000 winkels, waar wekelijks bijna 54 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen