R!SULT-PROJECT STADSLOGISTIEK

CONSOLIDATIE VAN LAST MILE
= 50 % KILOMETERBESPARING

30/11/2020 – Slotevent R!SULT – Webinar

Duurzame en slimme stadlogistiek bij de last mile levering van pakleveringen (B2B en B2C) in Vlaamse steden kan een stuk efficiënter verlopen door het consolideren van goederenstromen in en uit de stad via Urban Distributions Centers (UDC) aan de rand van de stad of een netwerk van microhubs in de stad.

Het aantal gereden kilometers neemt af en vooral voor logistieke dienstverleners met een lage leverdensiteit levert het een duidelijke kostenbesparing op. Dat blijkt uit de resultaten van het grootse project R!sult, dat VIL uitwerkte samen met zes steden en 22 bedrijven.

Projectdeelnemers: Tweeëntwintig bedrijven en zes steden: Stad Antwerpen, ACP, BD Myshopi, BME, Stad Brugge, Cargo Velo, Colruyt, Geosquare, DHL International, Etheclo, Futurelab (bpost), Stad Gent, GLS, Goodman, Stad Mechelen, Montea, ON TIME Logistics, OOVelo (Fietskoerier De Nil), PostNL, Proximus, Stad Sint-Niklaas, Stad Sint-Truiden, Smartship, Tengu, Trimble, WDP, Weerts Supply Chain en Zetes.

Stadsdistributie is in volle ontwikkeling. Onze steden krijgen dagelijks grote goederenstromen te verwerken en dat heeft een flinke impact op de leefbaarheid. Veel experimenten en proefprojecten om daar iets aan te doen focussen echter vooral op lokale problemen en bouwen niet verder op bestaande inzichten. Het R!sult-project heeft daar verandering in gebracht door het ontwikkelen van een uitgewerkt logistiek procesmodel dat breed toepasbaar is in verschillende steden. De steden Gent en Mechelen zijn inmiddels al met een verdere uitrol begonnen.

Een UDC in Mechelen (een 2de R!sult project van VIL)

Leveringen consolideren in UDC’s en microhubs

Uit het project kan als belangrijke conclusie getrokken worden dat – met uitzondering van de stad Antwerpen – één UDC voldoende is om de stad te bevoorraden. De locatie van het UDC is daarbij belangrijk, liefst nabij belangrijke en goed bereikbare invalswegen waarlangs veel binnenkomend verkeer zijn weg naar de stad vindt, om extra kilometers naar het UDC uit te sparen. De variant van een netwerk van microhubs i.p.v. een UDC is eveneens een interessante piste, maar heeft een ietwat hoger prijskaartje. Een argument pro is wel dat het netwerk van microhubs beter toelaat in te zetten op cargofietsen gezien de betere spreiding van de microhubs en kleinere afstanden.

Tot 50 % minder kilometers in de stad

Voor logistieke dienstverleners met een lage leverdensiteit in de stad is het model van een UDC zeer geschikt. Ten opzichte van het huidige aanlevermodel gaan de berekende kosten van kostenneutraal tot besparingen van 30 %. Door een betere consolidatie van de last mile zijn gemiddeld kilometerbesparingen mogelijk van 30-50 %.

De interessante mix van deelnemende bedrijven en steden zorgde voor een constructieve samenwerking doorheen het project.

Filip Goossens, CEO van ON TIME Logistics: “Het R!SULT project vormde een basis om te brainstormen over duurzame stadsdistributie, geïnspireerd door 96 voorbeelden uit het buitenland. Deze voorbeelden werden geanalyseerd op duurzaamheid en economische realiteit. Ze zorgden voor interessante debatten die leiden naar nieuwe vormen van samenwerking en een slimmere stadslogistiek. Voor ON TIME leverde dit project een grote meerwaarde. Enerzijds om ons duurzaam stadsnetwerk in Antwerpen verder te optimaliseren en open te stellen voor andere marktpartijen. Anderzijds om toekomstige oplossingen te onderzoeken voor steden waar onze afleverdensiteit minder groot is.”

Ondersteunend stadsbeleid noodzakelijk

Om tot een succesvolle langere termijn implementatie van het R!sult-model te komen hebben steden een belangrijke rol te spelen in de transitie naar een meer duurzame en groene belevering van de stad, zowel door het uitstippelen van beleid als door het tijdelijk ondersteunen van nieuwe initiatieven. De markt is vragende partij naar zoveel mogelijk lange termijnbeleid dat zoveel mogelijk uniform is binnen de verschillende steden. Privaat-publieke overlegstructuren kunnen resulteren in convenanten waarin deze afspraken worden vastgelegd. Van het Vlaamse niveau mag in de toekomst een meer coördinerende en sturende rolinvulling verwacht worden naar analogie met Nederland.

Samenwerking en kennisdeling, waar competitie het toelaat, is het magische recept voor verdere ontwikkeling om te voorkomen dat experimenten telkens opnieuw door eenzelfde leerproces dienen te gaan.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector en sinds 1 januari 2017 erkend als Speerpuntcluster Logistiek. VIL helpt Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen en ontvangt hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid. Als ledenorganisatie brengt VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren bij elkaar, zowel verladers als logistieke dienstverleners maar ook kennisinstellingen, overheidsinstanties en bedrijven vanuit de IT-, engineering-, interim-, bouw en real estate wereld.

Meer informatie over VIL: www.vil.be