OOSTERWEELVERBINDING

Foto’s www.oosterweelverbinding.be

De nieuwe en derde Scheldeverbinding in Antwerpen krijgt meer vorm. Een tunnel zal ten noorden van Antwerpen onder de Schelde worden gebouwd.

LANTIS, die opdrachtgever is voor de Oosterweelverbinding, heeft het bouwen van de nieuwe Scheldetunnel toegewezen aan THV COTU, voluit de Tijdelijke Handelsvereniging Combinatie Oosterweeltunnel die is samengesteld uit de Belgische bouwgroepen BESIX, DEME,  BAM  Contractors en Jan De Nul.

De contractwaarde bedraagt 570 miljoen euro. Engie Fabricom mag voor 431 miljoen euro de technische installaties uitvoeren.

De tunnelelementen – acht in het totaal – worden gemaakt in Zeebrugge en de voorbereidende werkzaamheden zijn hiervoor al gestart. Elk tunnelement weegt 60.000 ton en zal via Noordzee en Westerschelde ter plaatse worden gebracht om daar in een vooraf uitgebaggerde sleuf te worden verzonken.

Tunnelelementen

De nieuwe Scheldetunnel is één van de vijf onderdelen van de noordelijke omsluiting van de ring in Antwerpen:
– het project Linkeroever & Zwijndrecht: werken al in uitvoering
– het project Scheldetunnel: wordt nu gestart
– het Oosterweelknooppunt
– de Kanaaltunnels: vervanging van viaduct aan Sportpaleis
– de Ring R1: het project waarin een overkapping is inbegrepen van de huidige ring.

Om in de toekomst ook een vlot verkeer rond Antwerpen te kunnen waarborgen heeft ook het Haventracé groen licht gekregen van de Vlaamse Regering. Een nieuwe verbinden A102 moet in de toekomst de E313 in Wommelgem verbinden met de A12 in Merksem. Verder worden nog de nodige studies gedaan om de verschillende bestaande aansluitingen en tunnels te optimaliseren.

Overzicht omsluiting Antwerpen: bron www.toekomstverbond.be

Meer informatie:
www.oosterweelverbinding.be
toekomstverbond.be
vlaamse-regering-geeft-groen-licht-voor-het-antwerps-haventracé