VIL wil magazijnen dag én nacht open
Met het project ‘Warehouse 24/7’ wil VIL door middel van technologische en infrastructuuroplossingen leveringen de klok rond mogelijk maken. Acht bedrijven zetten hier mee hun schouders onder.
Dal- en nachtdistributie als oplossing voor de congestie, de lange wachttijden op laad- en losplaatsen en de betere benutting van de infrastructuur is niet nieuw als idee. Net zomin als de bezwaren/belemmeringen ertegen: de twijfels over beveiliging en veiligheid, de extra kost van nachtelijke leveringen, de mogelijk lagere productiviteit en de verruiming van de werkuren van het personeel.
Idee concretiseren via nieuwe technologie en infrastructuur
“Het project ‘Warehouse 24/7’ zal met behulp van technologische en infrastructuuroplossingen een totaalconcept uitwerken om leveringen buiten de klassieke openingsuren mogelijk te maken. Hierbij zullen zowel de beveiliging van de goederen als de veiligheid van de chauffeur worden gegarandeerd. En dit zowel voor grote als voor kleine(re) bedrijven”, aldus Julie Stuer, VIL-projectleider. Het project focust op alle mogelijke technologische oplossingen die nachtopeningen mogelijk maken, zowel voor bemande als onbemande leveringen door bijvoorbeeld de het gebruik van IoT-toepassingen. Daarnaast maken ook alle andere randvoorwaarden, zoals contractuele aansprakelijkheid en douaneafhandeling deel uit van het project.
Creatieve manieren om distributieketens te optimaliseren
Gerolf Annemans, General Manager bij deelnemend bedrijf Katoen Natie: “Katoen Natie is constant op zoek naar hoe we meerwaarde kunnen genereren in de logistieke ketting van onze klanten: dat is de gemeenschappelijke waarde die ons drijft doorheen alle sectoren waarin wij als dienstverlener actief zijn. We merken meer en meer dat onze klanten samen met ons op zoek gaan naar vernieuwende en creatieve manieren om hun distributieketens te optimaliseren en daarbij ook buiten de klassieke openingstijden gaan denken. Omdat wij als logistieke partner niet enkel willen meebouwen, maar ook onze klanten willen inspireren, zitten we graag mee aan de tekentafel om de oplossingen van morgen uit te werken.”
Projectdeelnemers: Colruyt Group, Distrilog, Handico Trucking, Katoen Natie, Lantis, MPET, Ninatrans en Port of Antwerp.
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector en sinds 1 januari 2017 erkend als Speerpuntcluster Logistiek. VIL helpt Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen en ontvangt hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid. Als ledenorganisatie brengt VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren bij elkaar, zowel verladers als logistieke dienstverleners maar ook kennisinstellingen, overheidsinstanties en bedrijven vanuit de IT-, engineering-, interim-, bouw en real estate wereld.
Meer informatie over VIL: www.vil.be