DELHAIZE LANCEERT SUPERPLUSKAART

Delhaize maakt gezonder eten goedkoper dankzij nieuw loyaltyprogramma SuperPlus

“Gezond eten is een keuze. Gezond goedkoper maken voor iedereen ook.”

Delhaize zet ambitie kracht bij om gezondste supermarkt van België te worden voor iedereen die gezonder wil eten

Brussel 02/10/2020
Gezondheid is een essentiële waarde en vandaag de dag vinden Belgen die belangrijker dan ooit (Nielsen Q42019). Daarom lanceert Delhaize een nieuw en revolutionair getrouwheidsprogramma dat zowel de consumptie van gezondere voeding als de koopkracht van haar klanten bevordert. Vanaf begin oktober krijgt elke klant met de gloednieuwe SuperPlus-kaart automatisch een korting van 5% die daarna kan stijgen tot 15% op meer dan 5.000 producten die een Nutri-Score A of B hebben. Delhaize geeft zo duidelijk aan dat ze alles in het werk stelt om klanten, ongeacht hun budget, te ondersteunen om gezondere eetgewoontes te ontwikkelen. Het SuperPlus-programma zal dankzij nieuwe functies en meer ondersteuning het leven van klanten ook op andere vlakken gemakkelijker en eenvoudiger maken.

Overgewicht in België wordt problematisch

Hoewel Belgen steeds meer bezig zijn met hun gezondheid is in de afgelopen 20 jaar het aantal volwassenen met overgewicht of obesitas sterk toegenomen (onderzoek van Sciensano). 49,3% van de bevolking heeft overgewicht (BMI ≥ 25) en 15,9% heeft obesitas (BMI ≥ 30). In 1997 was dat respectievelijk 41,3 % en 10,8 %. Die evolutie is allesbehalve positief. Overgewicht en obesitas kunnen leiden tot gezondheidsproblemen, zoals een hogere kans op diabetes, een hoog cholesterolgehalte en een te hoge bloeddruk. Daardoor stijgt op zijn beurt de kans dat men hart- en vaatziekten ontwikkelt, zoals een hartaanval of een beroerte. Ook stijgt de kans dat men bepaalde vormen van kanker ontwikkelt. Hallucinante cijfers die aantonen dat veel Belgen moeite hebben om evenwichtig te eten en een gezonde levensstijl aan te houden.

We merken echter dat Belgen al grote inspanningen leveren om gezonder te leven door gezonder te eten. Delhaize wil bijdragen aan deze inspanningen en mee helpen bouwen aan een gezondere samenleving. We willen onze klanten niet enkel inspireren, maar hen ook heel concrete oplossingen bieden. Nutri-Score lanceren, groenten en fruit promoten, andere evenwichtige producten zoals vis, soepen, water extra onder de aandacht brengen en producten herformuleren waren een eerste stap. De lancering van het SuperPlus-programma bouwt daarop verder.

De Plus-kaart is dood – lang leve de SuperPlus-kaart

De Plus-kaart is al 29 jaar dé Belgische getrouwheidskaart bij uitstek en was zelfs een pionier in Europa. Er zijn meer dan 2 miljoen actieve kaarten in omloop. Maar vandaag schakelt Delhaize twee versnellingen hoger en lanceert ze het Superplus-programma, een combinatie van gezonde koopkrachtondersteuning met nieuwe innovatieve toepassingen. Met deze (r)evolutie wil Delhaize een duidelijk antwoord bieden op de veranderende behoeften van haar klanten.

“Het SuperPlus-programma is een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van Delhaize en kan echt worden beschouwd als een digitale revolutie. Met dit programma tonen we het beste dat Delhaize te bieden heeft op digitaal vlak. Bovendien gaat het om meer dan alleen een kaart. De klant zal deel uitmaken van een “getrouwheidsclub” en zal extra voordelen krijgen op verschillende niveaus. Dankzij dit programma ondersteunen we meer dan ooit de koopkracht van klanten en helpen we hen om evenwichtig te eten”, aldus Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

Vanaf begin oktober kunnen klanten hun oude Plus-kaart inruilen voor een nieuwe SuperPlus-kaart. De nieuwe kaart is veel meer dan een gewone kaart. Het is een digitale ervaring, waarbij klanten via de app op hun smartphone alle voordelen van de kaart krijgen. Klanten die dat willen, kunnen natuurlijk gebruik maken van de fysieke SuperPlus-kaart.

De koopkracht ondersteunen voor een evenwichtige voeding: Nutri-Boost

Beter en gezonder eten wordt mee bepaald door de koopkracht, iets wat natuurlijk ook erg belangrijk is voor de Belgen. Delhaize heeft dat goed begrepen. De prijs van Nutri-Score-producten staat centraal in het nieuwe getrouwheidsprogramma. Dankzij de nieuwe SuperPlus-kaart krijgen klanten 5 tot 15% korting op meer dan 5.000 producten met een Nutri-Score A of B. Zo kunnen ze tot 360 euro per jaar besparen.

Zo ondersteunt Delhaize permanent de koopkracht en promoot ze meer evenwichtige producten met een Nutri-Score A of B. Intern onderzoek heeft aangetoond dat financiële ondersteuning bij de aankoop van evenwichtige producten klanten kan aanmoedigen om tot 35% meer producten met een Nutri-Score A of B te kopen. Hoe meer een klant bij Delhaize koopt, hoe meer korting deze krijgt op producten met een Nutri-Score A of B. De korting is dus gebaseerd op het totale aankoopbedrag van de vorige maand en de korting wordt gegeven aan producten met een Nutri-Score A of B. Dat dubbele mechanisme dat zowel rekening houdt met het volledige aankoopbedrag als met de Nutri-Score bevestigt dat Delhaize een goede balans tussen gezonde producten en leuke producten wil promoten.

Interne studies bevestigen dat als het nieuwe prijsmechanisme ten volle wordt benut, klanten hun aankopen tegen een erg competitieve prijs kunnen doen bij Delhaize. De prijs in de winkelrekken wordt dan eerder een maximumprijs. De prijs op het kasticket zal de individuele prijs weergeven die verlaagd werd dankzij gepersonaliseerde keuzes van klanten die kiezen voor gezondere voeding en meer koopkracht. De tijd van de laagste prijzen is voorbij, welkom in de wereld van gestegen koopkracht.


Uit een eerdere studie van Sciensano blijkt dat er een positief verband bestaat tussen de Nutri-Score en de verkoop van producten van bepaalde voedingscategorieën. Sciensano is daarom enthousiast om onderzoek te doen naar dit project. Het wil onderzoeken of er een positief effect kan worden gecreëerd wanneer meer koopkracht gekoppeld wordt aan de aankoop van Nutri-Score A en B producten “, aldus Sciensano.


Een kaart die het leven van onze klanten gemakkelijker maakt

Naast kortingen op producten met Nutri-Score A of B, krijgen klanten via het SuperPlus-programma ook extra kortingen en nieuwe functies die hun leven vergemakkelijken.

  • Punten sparen: Klanten kunnen nog steeds punten sparen, maar het systeem wordt steeds flexibeler, zodat klanten ook iets anders kunnen doen dan 500 punten sparen en een 5 euro-bon ontvangen. Ze zullen ook van andere leuke aanbiedingen kunnen genieten als ze minder punten hebben. Klanten kunnen punten inwisselen voor specifieke producten. Elke maand kunnen klanten uit ongeveer vijftien producten kiezen. Klanten kunnen ook punten inwisselen voor aankoopbonnen bij partners. Vanaf november zullen ze aankoopbonnen kunnen kiezen voor Bol.com.
  • Promo-Boost: Klanten ontvangen nog mooiere promoties dan die in de winkel en online. Een product staat in de winkel aan -20%? Dan kunnen bijvoorbeeld alle leden van de club dat kopen aan -30%.
  • Nutri-Profiel: Via deze optie kan de klant zien hoeveel producten hij/zij heeft gekocht met bijvoorbeeld een Nutri-Score A of B. De klant kan dan zien hoe evenwichtig zijn/haar aankopen zijn. De klant kan zien hoeveel producten hij/zij van elk Nutri-Score-categorie heeft aangekocht in de vorige maand. Voor producten met Nutri-Score B, C, D of E krijgen klanten een alternatief aangeboden dat een betere Nutri-Score heeft. Bijvoorbeeld: Wist u dat deze natuurlijke yoghurt Nutri-Score A heeft en deze vruchtenyoghurt een Nutri-Score B heeft?
  • SuperPlus-krediet:  Al je krediet in een oogopslag. Je SuperPlus-krediet toont hoeveel er zal worden afgetrokken van je volgende aankopen. Dat gaat automatisch!  Je krijgt krediet wanneer je punten inwisselt voor Delhaize-korting (€5), voor leeggoed en eventueel na een beslissing van onze klantendienst.

Alle voordelen van het SuperPlus-programma vindt de klant terug in één enkele app: MyDelhaize. Deze app kan eenvoudig gedownload worden in de Apple store of in de Play Store.

++++++++++++++++++

Delhaize Le Lion / De Leeuw 
In augustus 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 810 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize had een marktaandeel van 24,1%* in België in 2019 en telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen 

++++++++++++++++++++++++